WOLSZTYŃSKIE NOCE Z FILMEM 28 - 29 sierpnia 2009
W dniach 28 - 29 sierpnia br. w Gminnym Centrum Informacji w Wolsztynie odbędzie się kolejna impreza z corocznego cyklu Wolsztyńskie Noce z Filmem. Organizatorami imprezy są Wolsztynski Dom Kultury, Wspornik.org oraz GA WarszTaT. Impreza jest adresowana do kinomanów w każdym wieku. Repertuar składający się z 4 filmów obejmuje zróżnicowaną tematykę, każdy miłośnik kina znajdzie coś dla siebie.
W tym roku zostanie również zaprezentowany film dokumentalny “Komu kino?“ w reżyserii Adama Bortnowskiego poświęcony wolsztyńskiemu kinu Tatry, oraz jego wieloletniemu dyrektorowi Czesławowi Dudzie.
Dodatkową atrakcją będzie towarzysząca Wolsztyńskim Nocą z Filmem wystawa fotografii "Tu było kino". Fotografie są owocem kilkuletnich podróży po Polsce, których celem było utrwalenie na zdjęciach budynków w których dawniej znajdowały się kina jak i zebranie w jednym miejscu możliwie największej informacji dotyczących zamykanych, znikających tradycyjnych kin.
Wśród fotografii znaleźć można oczywiście również zdjęcia dawnego kina "Tatry".
Wystawa objechała wszystkie ważniejsze imprezy filmowe w Polsce.
Filmy zostaną wyświetlone w ogrodzie Gminnego Centrum Informacji w godzinach wieczornych, wstęp na dwa filmy kosztować będzie 10 zł.
W razie niesprzyjających warunków atmosferycznych projekcje odbędą się w Wolsztyńskim Domu Kultury.
Program imprezy:
28.08
20:30 Komu kino?, reż. Adam Bortnowski, 2000 Polska
Szczególna propozycja dla miłośników kina. Zwłaszcza dla tych którzy wciąż żywią sentyment do Wolsztyńskiego Kina "Tatry". Film jest zapisem rozmów przeprowadzonych z pracownikami naszego kina, z jego wieloletnim kierownikiem Panem Czesławem Dudą na czele. Kinooperatorzy opowiadają o blaskach i cieniach swojego zawodu. Dostrzegają, jak bardzo na przestrzeni lat zmienił się odbiór kina - kiedyś wiejskie świetlice i remizy strażackie pękały w szwach, dziś ludzie wolą wypożyczać filmy na DVD lub oglądać telewizję.
21:00 Nad rzeką, której nie ma, reż. Andrzej Barański, 1991 Polska
Historia wakacyjna. Czterech przyjaciół spędza lato w swym rodzinnym małym miasteczku. Takim miasteczku z wiersza Bursy, takiej dziurze zabitej dechami, z jedną tancbudą i śmierdzącym wychodkiem, za to z pięknymi zachodami słońca.
Film powstał zresztą na podstawie opowiadania Stanisława Czycza, bliskiego znajomego Bursy.
Przyjaciele włóczą się po miasteczku bez celu, szukając przygody, lecz bez większej nadziei, że coś ciekawego może się zdarzyć. Czasami wdają się w małe bójki, czasami wychodzą na potańcówkę, głownie jednak piją tanie wino i przesiadują z nudów na stacji kolejowej. Marzą o pięknym, pełnym przygód życiu.
Trochę zmienia się gdy do lokalnego ośrodka turystycznego przybywa grupa studentek z Krakowa...
22:30 Jak we śnie, reż. Michel Gondry, 2006 Francja, Włochy
Film surrealistyczny, zabawny, magiczny. Opowiada historię młodego grafika, którego świadomość wiecznie dryfuje gdzieś miedzy jawą a snem. Jako małe dziecko Stephane, miał problem z odróżnieniem snu od rzeczywistości. Ten stan nie zmienił się w jego dorosłym życiu. Można nawet przyjąć, że ucieczki w świat fantazji z latami stały się częstsze i bardziej intensywne.
Poznajemy Stephane'a, gdy chłopak wraca do Paryża, miasta swojego dzieciństwa. Tam podejmuję pracę w wydawnictwie produkującym kalendarze. Praca szybko staje się źródłem udręki, okazuje się nudna i odtwórcza. Innym źrodłem udręki jest uczucie jakim Stephane zapałał do nowopoznanej sąsiadki - Stephanie. Nieumiejętność radzenia sobie z problemami pogłębia jeszcze alienację bohatera, a ucieczki w świat fantazji stają się częstsze...
Surrealistyczna treść filmu idzie w parze z nowatorskim sposobem narracji. Animacja łączy się tutaj z tradycyjnym obrazem filmowym. Wszystko to stanowi, że trudno znaleźć film podobny do "Jak we śnie". Przynajmniej na jawie.
29.08
21:00 Barwy ochronne, reż. Krzysztof Zanussi, 1976 Polska
Jedno ze sztandarowych dzieł kina moralnego niepokoju. Akcja filmu zawiązuje sie gdy młody pracownik naukowy Jarosław Kruszyński dopuszcza do konkursu studenckich prac naukowych spóźnioną dysertację niejakiego Raczyka z Torunia. Bohater filmu wie, że czyniąc to naraża się zwierzchnikom, którzy informowali go o niechęci prorektora do toruńskiego środowiska naukowego. Sytuację Kruszyńskiego pogarsza entuzjastycznie przyjęcie rozprawy Raczyka przez młodzież. Niestety, jury nagradza inną pracę - myślowo miałką i bez polotu.
O wyjątkowym charakterze filmu stanowią przede wszystkim dwa czynniki. Pierwszym są znakomicie napisane dialogi - oś filmu stanowią niekończące się dyskusje młodego magistra z cynicznym docentem Jakubem Szelestowskim, starcie postawy idealistycznej z konformistyczną.
Drugim czynnikiem jest brawurowa kreacja, zmarłego w tym roku, znakomitego polskiego aktora - Zbigniewa Zapasiewicza. Stworzona przez niego postać docenta Jakuba
jest jedną z najbardziej wyrazistych w polskim kinie.
W ostanim zagranym przez siebie filmie pt. "Rewizyta", który miał premierę w tym roku we Wrocławiu na festiwalu Era Nowe Horyzony, Zapasiewicz ponowie wcielił się w postać Jakuba Szelestowskiego.
22:30 Gran Torino, reż. Clint Eastwood, 2008 Austria, Niemcy, USA
Emerytowany mechanik zabija czas majsterkowaniem, piciem piwa i comiesięcznymi wizytami u fryzjera. Zgorzkniały weteran wojny w Korei utrzymuje w stanie gotowości swoją lśniącą strzelbę typu M-1 i ufa tylko swojemu psu Daisy. Ludzie, których niegdyś nazywał sąsiadami, dawno już zmarli lub po prostu wyjechali. Ich miejsce zajęli imigranci z plemienia Hmong w południowo-wschodniej Azji, których Kowalski chronicznie nie znosi. Zirytowany prawie wszystkim, co go otacza – od cieknącego dachu, nieskoszonego trawnika czy otaczających go zewsząd twarzy obcokrajowców, poprzez gangi zakładane przez ludzi Hmong, latynoskich i afroamerykańskich nastolatków uważających się za panów dzielnicy i włóczących się bez celu, po własne dzieci, które dorosły i stały się dla niego zupełnie obcymi ludźmi – życie Walta to wegetacja. Wszystko zmienia się pewnej nocy, kiedy w jego życie niespodziewanie wkracza nieśmiały szesnastoletni Tao (Bee Vang). Namówiony przez kumpli z sąsiedztwa próbuje ukraść ukochany samochód Kowalskiego – Forda Gran Torino rocznik ’72.