W czwartek 5 kwietnia br. w Starostwie Powiatowym w Wolsztynie odbyło się spotkanie w sprawie przejęcie linii kolejowej Wolsztyn - Nowa Sól oraz nieruchomości położonych przy tej trasie. Na okres załatwienia spraw formalnych z obecnym właścicielem linii kolejowej (PLK S.A.), do chwili całkowitego przejęcia, istnieje możliwość wieloletniej dzierżawy w/w linii wraz z przylegającą infrastrukturą, przez samorządy terytorialne. Jest to warunkiem koniecznym przy ubieganiu się o środki unijne na rewitalizację linii oraz uruchomienie pociągów Retro. W ramach realizacji projektu Urząd Miejski w Wolsztynie ma przejąć nieruchomości, byłe budynki stacyjne, natomiast Starostwo Powiatowe w Wolsztynie torowisko linii w granicach Powiatu Wolsztyńskiego. Projektem zainteresowana jest również Gmina Kolsko. Dzięki temu możliwe będzie wydłużenie trasy, w pierwszym etapie realizacji zamierzenia, aż do Konotopu, gdzie istniejące nadal rozjazdy pozwolą na dokonanie „oblotu” parowozu wzdłuż składu wagonów i wyjazd w drogę powrotną do Wolsztyna. Po zeszłorocznych wyborach samorządowych również Starostwo w Nowej Soli wyraża obecnie chęć przejęcia linii. Kolejne spotkanie, już 16 kwietnia, w Nowej Soli.
Urząd Miejski w Wolsztynie czyni także starania odnośnie budowy peronu przy Skansenie Budownictwa Zachodniej Wielkopolski w Wolsztynie. Peron będzie gotowy już na tegoroczną Paradę Parowozów, a jego powstanie uatrakcyjni z pewnością zwiedzanie parowozowni i innych atrakcji Wolsztyna, jakim bez wątpienia jest również skansen. Parowozy z Wolsztyna mają szanse pojawić się z pociągami retro także na innej nieczynnej linii kolejowej wychodzącej z Wolsztyna, a mianowicie w kierunku Kopanicy. Chęć przystąpienia do projektu wyraziła również Gmina Siedlec, która już niejednokrotnie organizowała przejazd pociągów specjalnych na tej trasie podczas Konkursu Muzyki Ludowej w Kopanicy.
KONOTOP |
KOPANICA |