Liceum im. Marii Curie-Skłodowskiej w Wolsztynie po raz drugi wygrało w projekcie „eSzkoła - Moja Wielkopolska”. Tym razem na podium stanął zespół pracujący nad projektem „Smart House, czyli fifna chałupa za mało bejmów”. Uczniowie w nagrodę dostali laptopy, a szkoła wzbogaciła się o kolejną tablicę interaktywną.
Gala finałowa trzeciej, ostatniej już edycji projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska” odbyła się 24 września 2014 roku w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na uroczystym podsumowaniu trzech lat „eSzkoły” pojawili się przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, samorządowcy, pracownicy oświaty oraz dyrektorzy szkół i nauczyciele, a także dwanaście najlepszych zespołów uczniowskich.
– Jednymi z głównych założeń twórców projekt, było wprowadzenie do szkół nauki metodą projek-tów oraz korzystanie z nowoczesnych technologii oraz Internetu podczas zajęć pozalekcyjnych – wyjaśnia Joanna Ganowicz, Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, lidera projektu. – Kreatywność, pasja i zaangażowanie jakie wykazywała młodzież w ciągu trzech lat były niezwykłe. Wystarczy wymienić chociażby otwarcie sali astronomicznej w Gnieźnie, zbudowanie motoru w Budzyniu, nagranie przewodników po Parowozowni w Wolsztynie lub napisanie przewodnika i poradnika dla biegaczy – dodaje Joanna Ganowicz.
Metoda projektów „przewietrzyła” wielkopolskie szkoły i pozwoliła uwierzyć zarówno uczniom, jak i nauczycielom, że uczyć można się inaczej – ciekawiej i prawdziwiej. W praktyce oznaczało to, że młodzież ze 105 szkół wyszła z klas lekcyjnych do parków, urzędów, mleczarni, muzeów i innych, często zaskakujących miejsc, aby tam zdobywać wiedzę. W ciągu trzech lat powstało 945 projektów z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych, historii, językoznawstwa, muzykologii, a nawet… kolejnictwa.
Do trzech razy sztuka
Trzecia, ostatnia odsłona „eSzkoły” należała do uczniów z Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Ostrowitem oraz Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej w Wolsztynie. Pierwszy projekt – „Tam, gdzie len i glina działanie się zaczyna” opowiadał o procesie wyrabiania glinianych naczyń oraz tkanin. Uczniowie nie poprzestali na teorii – własnoręcznie wykonali maszynę tkacką oraz koło garncarskie. Wymiar praktyczny miał także licealny projekt. Młodzież pracowała nad tematem „Smart House, czyli fifna chałupa za mało bejmów”. Ich projekt inteligentnego domu zakłada między innymi powiadamianie smsem właściciela o pożarze. – Oprócz zwykłej makiety domku wykonaliśmy również miniaturową szklarnię, w której rośnie rzeżucha. Zamontowaliśmy tam czujnik wilgotności gleby połączony z pompką. Jeśli będzie za sucho, to nasza inteligentna szklarnia zacznie pompować wodę ze zbiornika na deszczówkę – pełna ekologia. Umieściliśmy tam również system kontroli ciepła – gdy temperatura przekroczy pewną wartość otworzy się okno – tak o swoim projekcie opowiadają uczniowie. W ubiegłej edycji „eSzkoły” triumfowali uczniowie pracujący nad projektem „Zaparowani – pełną parą”, którzy stworzyli multimedialne przewodniki po wolsztyńskiej Parowozowni.
Nowe technologie w starej szkole
Jednym z elementów projektu „eSzkoła” były również wykłady online, podczas których poruszano zagadnienia wpisujące się w podstawę programową szkół, ale także wychodzące poza jej sztywne ramy. Uczniowie mogli brać udział w spotkaniach poświęconych walce ze stresem, gwarze wielkopolskiej oraz językowi potocznemu. A wszystko bez konieczności opuszczania szkoły.
– Do 2014 roku przeprowadziliśmy 32 wykłady transmitowane do 33 miejscowości w całym województwie – wyjaśnia Łukasz Rumatowski, Dyrektor Wielkopolskiego Oddziału Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej, jednego z partnerów projektu. – Najbardziej cieszy nas fakt, że „wirtualne” lekcje nastawione były na dialog między prowadzącym a uczniami. Po każdym wystąpieniu łączyliśmy się ze szkołami i czekaliśmy na pytania uczniów – dodaje Łukasz Rumatowski.
Nauka w „eSzkole” była dla uczniów przede wszystkim dobrą zabawą. Co roku, podczas wakacji, mogli wziąć udział w grze komputerowej „Globtroter: poznaj Wielkopolskę”, która łączyła w sobie pytania z zakresu wiedzy matematyczno-przyrodniczej z odnoszącymi się do tradycji i historii Wielkopolski. Finałowe rozgrywki „Globtrotera” odbywały się na żywo, podczas gali kończących każdą edycję projektu. Wówczas dziesięcioro najlepszych graczy odpowiadało za pomocą tabletów na 20 pytań przed zgromadzoną w auli uniwersyteckiej publicznością. W tym roku najlepsza była Katarzyna Sulińska z Gimnazjum im. Orła Białego w Powierciu.
Śmiało można powiedzieć, że projekt „eSzkoła – Moja Wielkopolska” zmienił oblicze wielkopolskich gimnazjów i liceów. Pokazał uczniom, że szkoła może pomóc im w realizowaniu pasji, a przede wszystkim uzmysłowił im, że mają wpływ na to jak mogą się uczyć.
Bez „eSzkoły” nie byłoby gnieźnieńskiej sali astronomicznej, „klasy pod chmurką” w Ptaszkowie, zegara słonecznego w Golinie, pomnika biegacza w Grodzisku i wielu innych obiektów oraz inicjatyw, które powstały podczas ostatnich trzech lat.
Projekty nagrodzone w trzeciej edycji:
Jury projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska” złożone z pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz reprezentantów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego i Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej przyznało główne miejsca 6 szkołom (3 gimnazjom oraz 3 liceom) oraz dodatkowo wyróżniło 6 projektów (5 gimnazjalnych oraz 1 licealny).
Laureaci głównych miejsc:
I miejsce (nagroda: notebooki dla wszystkich członków zespołu i opiekuna oraz tablica interaktywna dla szkoły)
III miejsce (nagroda: konsole stacjonarne dla wszystkich członków zespołu, notebook dla nau-czyciela oraz tablica interaktywna dla szkoły)
Partnerzy projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”
Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Samorząd Województwa odpowiada za wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji na lata 2010-2020, dzięki której Wielkopolska ma szansę znaleźć się w czołówce najbardziej innowacyjnych regionów Europy. Jedno z jej założeń mówi o potrzebie tworzenia programów edukacyjnych, które będą promować u dzieci i młodzieży przedsiębiorczość i kreatywność. Samorząd Województwa dąży do udoskonalania systemu edukacji w Wielkopolsce, ale także chce być przykładem nowego podejścia do nauki dla innych regionów naszego kraju. Głównym celem jaki sobie stawia, jest zmiana nastawienia w szkole z promującego posłuszeństwo i naśladownictwo, na działania kształtujące oryginalność
i samodzielność wśród uczniów. www.umww.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Od lat znajduje się w czołówce najlepszych uniwersytetów w kraju. Jest największą szkołą wyższą w północno-zachodniej Polsce z doskonałą kadrą profesorów. Rada Naukowa projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”, której przewodniczy wybitny pedeutolog prof. Stanisław Dylak składa się z profesorów UAM z wydziału Biologii, Chemii, Geografii, Fizyki, Matematyki oraz Studiów Edukacyjnych. Rada Naukowa jest wsparciem dla opiekunów projektu, służy pomocą naukową w opracowaniu szkoleń dla nauczycieli oraz prowadzi konsultacje w doborze tematyki projektów i metody prowadzenia zajęć
z grupami projektowymi. www.amu.edu.pl
Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej
W 1989 r. OFEK zrealizował pierwszą w historii pilotażową dostawę komputerów PC do szkół. Od tamtego czasu misją fundacji jest promowanie i wprowadzanie nowoczesnych technologii do systemu nauczania. Do 2008 roku Fundacja wyposażyła ponad 5 400 pracowni szkolnych i bibliotek multimedialnych w ponad 60 tysięcy komputerów. OFEK już od kilku lat rozwija program e-szkoły w Wielkopolsce i wprowadza cyfrowe technologie dla nauczycieli i uczniów, zmieniając myślenie o polskiej szkole oraz czyniąc ją nowoczesną i przyjazną uczniom. W 2009 roku z inicjatywy OFEK 75 szkół wzięło udział w programie „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń” oraz „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Nauczyciel”. Dzięki nim szkoły zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy i internetowe platformy edukacyjne. Fundacja kierowała największymi projektami edukacyjnymi w zakresie ICT dla nauczycieli w Polsce, w tym projektami w ramach PAOW Banku Światowego i „Intel Nauczanie Ku Przyszłości” dla 70 tys. nauczycieli. www.ofek.pl